Trumpametražių filmų programa

Nuo klasika tapusio mokslinio Jean Painlevé žvilgsnio, netelpančio į griežtus žanro rėmus, iki ornitologo-dirbtinio intelekto perspektyvos – ši trumpametražių filmų programa atskleidžia santykio su gyvūnais kismą. Skirtingi laikotarpiai, geografinės koordinatės ir raiškos priemonės susijungia į bendrą pastangą geriau suprasti ir perteikti gyvūnų pasaulį.

Vampyras
Vampire
Rež. Jean Painlevé \ Dokumentinis \ Prancūzija \ 1945 \ angl., liet. subt \ 0.09

Jeanas Painlevé savo filme lygina vampyrus iš kino filmų s su Pietų Amerikos vampyru šikšnosparniu. Ekrane visapusiškai atskleidžiami nuožmūs gyvūno maitinimosi įpročiai.

Kupranugaris
A Camel
Rež. Ibrahim Shaddad \ Sudanas \ 1981 \ be dialogų \ 0.14

Šis Sudano kino grupės įkūrėjo Ibrahimo Shaddado trumpas filmas yra reportažas iš kupranugario gyvenimo, kurio didžioji dalis veiksmo vyksta niūrioje, mažoje patalpoje – sezamo malūne.

Paskutinis
Last Lost
Rež. Eve Heller \ Eksperimentinis \ JAV \ 1996 \ be dialogų \ 0.13

Savo dvasia „Paskutinis“ – tai nebylus filmas, bandantis kalbėti be žodžių, viskas vyksta tarsi sapne. Filmas sukurtas iš namų kino filmo fragmentų apie šimpanzės nuotykius Konio saloje.

Laimingų naujų
And a Happy New Year
Rež. Sebastian Mulder \ Dokumentinis \ Nyderlandai \ 2023 \ angl., liet. subt. \0.21

Be komentarų, bet vis tiek garsiai ir aiškiai, šis trumpas dokumentinis filmas parodo, kaip gyvūnai Naujųjų metų išvakarėse patiria fejerverkus. Stebime didėjantį gyvūnų ir jų šeimininkų stresą iš šunų, nešiojančių GoPro, perspektyvos.

Jonvabalio giesmė
Song of the Firefly
Rež. Izabella Pruska-Oldenhof \ Eksperimentinis \ Kanada \ 2002 \ be dial0gų \ 0.05

Vizualinė poema, kurioje naudojama fotogramų technika, nukelia žiūrovus į šiltą vasaros naktį, į atvirą lauką, kur galima patirti švytintį jonvabalių šokį.

Artimiausias kaimynas
Nearest Neighbor
Rež. Rebecca Baron, Douglas Goodwin \ Dokumentinis \ JAV \ 2023 \ liet. subt. \ 0.22

„Artimiausias kaimynas“ tyrinėja technologijų ir gyvybės santykį pasitelkiant paukščius. Čia transhumanistinės dirbtinio intelekto technologijos paverčiamos ornitologais, iš to susikuria mažai tikėtini ir absurdiškai komiški scenarijai.

 

Apie programą Taip toliau: GYVŪNO ŽVILGSNIU.

Gyvūnai kino ekrane pasirodo nuo pat judančių vaizdų istorijos pradžios, tačiau pastaruoju metu kuriama vis daugiau filmų, kuriuose siekiama ne tik apmąstyti žmogaus santykį su jais, bet ir sukurti naują, kitokį jautrumą. Pasitelkdami skirtingas raiškos priemones, kino kūrėjai bando keisti tradicinės gyvūnų reprezentacijos taktikas, kurias įprastai diktuoja žmogaus priimta galios pozicija jų atžvilgiu. Į programą atrinkti naujausi Lietuvoje nerodyti tokių pastangų pavyzdžiai: Kanų kino festivalyje pristatytas Andrea’os Arnold filmas „Karvė“ (2021), šiemet Berlinalėje apdovanotas Nelsono Carlos de Los Santos Arias filmas „Pepė“ (2024) bei „sr“ (2024, rež. Lea Hartlaub) iš Roterdamo kino festivalio. Programoje – dar du filmai, kurie užima ypatingą vietą kino istorijoje – Roberto Bressono „Baltazaras“ (1966), dažnai įvardinamas kaip esminis posūkis gyvūnų vaizdavime, paverčiant jį pilnaverčiu personažu, ir Billo Violos „Nežinau, į ką esu panašus“ (1986), išsiskiriantis pastanga įsigilinti į mūsų bendrą gyvūnišką sąmonę. Dialogus su trumpametražiais filmais programoje megs ir du lietuvių kino kūrėjų, Aistės Žegulytės ir Rugilės Barzdžiukaitės, filmai, kurie įsilieja į šią tendenciją ir pasiūlo naujas perspektyvas.

Begemotas, karvė, žirafa, kupranugaris, kormoranai, šikšnosparniai, šunys ir kiti gyvūnai užpildys Skalvijos kino ekraną savo žvilgsniais ar balsais, ir suteiks žiūrovams galimybę bent trumpam pakeisti perspektyvą.